onsdag 24 juli 2013

Blåbärsmuffins

Jag har inte paus i bakandet trots att det har blivit en längre paus i bloggandet. :-)

Förra helgen deltog vi i en släktträff. Dit skulle man ha bakverk med. Jag valde ett säkert kort - blåbärsmuffins. De lyckas för det mesta och är en favorit hemma hos oss.

De är dessutom mitt bidrag till Juni månads utmaning hos Månadens sötsak. Temat är semester och eftersom min semester alltid omfattar blåbärsplockning så tyckte jag att det passar utmärkt.


Ingredienser: 24-32 stycken muffinsar

6 dl vetemjöl
1 ½ dl socker
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl mjölk
2 ägg
1 dl smält fett (100 gram)
3 dl blåbär

Blanda ihop ingredienserna till en smet. Rör ner blåbären till sist för hand så går de inte sönder så lätt.

Portionera ut smeten i pappersformar, helst i muffinspannna. En sats räcker till drygt två muffinspannor.

Grädda i 225 grader i 10-15 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar